Jeg fikk nylig gleden av å besøke UX-spesialistene Amberlight i London. La meg fortelle deg hvordan de beste i bransjen jobber med brukertesting.

Welcome to Amberlight

Det er lett å føle seg velkommen hos Amberlight.

London er UX-hovedstaden i verden, og har rundt 20 rendyrkede UX-selskaper som ikke driver med annet enn brukeropplevelser. Amberlight er ett av disse selskapene, og kanskje det beste skal vi tro dem selv. De overbeviste meg. De driver med «evidence based design», et begrep som fikk Michelle Bejian Lotia til å søke jobb der. Hun har jobbet i selskapet i et halvt år, og forteller ivrig om hvor stort og sterkt UX-miljøet er i London sammenlignet med USA, der hun kommer fra. I Norge opplever vi at det kan være utfordrende å få bedrifter til å prioritere digitale brukeropplevelser i sine markedsføringsbudsjetter. I følge Michelle er dette relativt uproblematisk i London. De er en såkalt «UX-boutiqe», og alle som henvender seg til dem vet hva de vil ha.

Amberlights testrom imponerer meg. De har egne labber for tradisjonelle brukertester, ett for test av spill, og ett for test av fysiske produkter. Alle maskiner og kameraer sender film og data til en sentral tjener. Denne tjener distribuerer video og skjermbilder til de ulike observatørrommene på huset. I tillegg kjører de distribusjon av sine tester ut på nett, slik at andre distributører som ikke befinner seg i London kan være med på testene. Utrolig nyttig! Hyggelige Anthony Lau forteller meg at dersom investeringen i denne type maskinvare blir for stor, kan Adobe Connect være et godt alternativ.

Avansert videomikser

Amberlights avanserte og kostbare videomikser.

Det er kjekt å høre at de samme i bransjen benytter seg av samme programvare som oss, nemlig Morae. Som oss sliter de med Moraes begrensninger på oppløsning. Det er per i dag ikke mulig å ta opp video over 800×600 piksler. I disse HD-tider er ikke dette særlig imponerende, og det har Amberlight løst ved å investere i en stor videomikser som overtar mye av jobben som Morae gjør. Kanskje noe vi kan ønske oss til jul?

Amberlight driver også med «eye tracking». Dette er en maskin som måler hvor brukerne ser på skjermen, og deretter produserer varmekart som viser hvilke områder og elementer som har størst blikkfang. Michelle forteller meg at denne maskinen er sjeldnere og sjeldnere i bruk. Det er ikke alltid samsvar mellom hvor brukerne ser og hvor de klikker. I mange tilfeller er det vanskelig å dra gode konklusjoner ut fra en slik øvelse.

Demonstrasjon av Elmo P30HD

Anthony Lau viser frem dokumentkameraet Elmo P30HD

I Knowit har vi selv laget en enkel plattform av pleksiglass for å teste på håndholdte enheter. Denne er dessverre ikke veldig godt egnet til for eksempel nettbrett, men her hadde Amberlight en mye bedre løsning. De bruker et såkalt dokumentkamera, av typen Elmo P30HD, og det løser mange av de utfordringene vi har med mobil brukertesting. For eksempel blir det uproblematisk om brukeren snur telefonen eller nettbrettet fra stående til liggende.

Londonturen ble en lærerik opplevelse. Nå sitter jeg igjen med mye jeg skal bruke for å forbedre våre brukertester.

Har du forresten lest Erling Andreas’ artikkel om hvorfor du bør brukerteste?