Det finnes mange sosiale platformer, men en ting er felles for de fleste av dem, hashtaggen “#”. De brukes til å merke meldinger eller bilder slik at det blir satt i riktig sammenheng. 

Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest, Tumblr og Google+ bruker alle hashtags, den eneste “store” som ikke støtter det er faktisk Facebook. Til tross for det er det mange som tagger sine meldinger der. I skrivende stund går det rykter om at Facebook holder på å implementere det også.

Det jeg er forbauset over er at så få selskaper tar i bruk hashtags på sine produkter og tjenester!

Ved å lage egne tags og markedsføre dem, oppfordrer og påminner man brukerene om at dere er åpen for dialog. Resultatet kan bli både positive og negative meldinger, men poenget er at dere er tilgjengelig og i dialog.

Selv negative meldinger kan snus til positivt hvis det håndteres ordentlig. Aller viktigst er at brukere blir besvart innen rimelig tid på en respektfull måte.

Det trenger ikke være et produkt eller en tjeneste som er så “digital” heller – sett en hashtag på sjokoladen eller kaffe-emballasjen og se at dine kunder nevner deg eller tar bilder/video av ditt produkt ibruk. Skriv det på menyen i din restaurant, ved utsiktspunktet på Fløyen – mulighetene er store!

Kanskje noen legger ut et bilde på Instagram, kanskje noen skriver om det på Twitter eller Facebook – alt er verdifull markedsføring. Her er det også unike muligheter for dialog eller oppfølging utenfor sosiale medier. Hva hvis du hadde sendt dem en kasse med sjokoladen de la ut et bilde av?

Ta en kaffe hos oss – så kan vi snakke mer om mulighetene som finnes.

#sayitblogg
@eivkje