Jeg ser det daglig. Bedrifter som jevnlig oppdaterer Facebooksiden, mens nettstedet er en stor spøkelsesby. Det finnes nok av grunner til at nettsteder blir neglisjert, og mange har ikke behov for eget nettsted.

Dersom din bedrift har et begrenset kommunikasjonsbehov på nett, da kan kanskje en Facebook-side eller en Google+-side være nok? Du ønsker å fortelle hvor du er, hvem du er, komme i dialog med kunder og vise frem noen prosjekter eller produkter du er stolt av.

Det er billig å opprette og drive en Facebookside. Du trenger lite ressurser til utvikling, oppsett og design. Det krever lite vedlikehold, og administratorene dine krever lite opplæring. Kundene dine trenger ikke å lære seg å bruke ditt nettsted, de kjenner allerede godt til Facebook-universet. Det høres vel forlokkende ut å spare penger, samtidig som du sparer interne ressurser og får mer tid til kundene dine?

Terskelen for å oppdatere Facebooksiden din er betydelig lavere enn å oppdatere nettstedet ditt. Punktum.

Du har kanskje en Facebook-side i dag, og kanskje òg Facebook-appen for sider? Har du appen for ditt CMS? Ikke det, nei? Har du noen gang oppdatert nettsidene dine når du har et ledig minutt på telefonen?

Ved å nedprioritere egne nettsider mister de troverdighet hos dine kunder. Dersom kundene dine vet at du er flink på sosiale medier går de direkte der for å finne svaret på det de leter etter.

Nettsider har ofte et skreddersydd utseende. Følger du ikke konvensjonene, og går i den kreative grøften, risikerer du å sitte med et nettsted som ikke er brukervennlig. Den risikoen slipper du på Facebook. Vi er alle vanedyr. En kunde må aldri tenke for å finne ditt telefonnummer på Facebook. Det er ikke alltid like selvsagt på et moderne nettsted.

Kjenner du deg igjen? Bidrar ikke nettsidene dine til at du tjener mer penger? Legg dem ned!

Men hva gjør du den dagen Facebook ikke tok over Internett likevel?